Sunday, January 27, 2008

Om det mossiga i att hylla dissande av briljanta människor bara för att dom var folkkära


Aftonbladets tv-recensent Klas Lindberg tycker i lördagens tidning att det är "befriande" att Filip och Fredrik kallar Hasse och Tage för överskattade och att deras material åldrats dåligt. "Tror aldrig jag hört någon säga ett ont ord om Hasse och Tage. Inte i tv. Inte någonsin.", skriver Klas, häpen av beundran för detta oerhörda uttalande.
Då vill jag för det första berätta för Klas att det på 90-talet var mycket vanligt, snudd på trendigt rentav, att såga Hasse och Tage.
För det andra tycker jag att som Hasse när han är förortsbo Albert Lindeman beskriver otäcka tonåringar som "Havande fjortonåringar som kastar glödande materia" fortfarande är väldigt roligt. Bara ett exempel av många.

5 comments:

Peter Barlach said...

Vill bara säga att inläggsrubriken är briljant. Underbar att säga högt för sig själv.

Erik Ahrnbom said...

Håller med ovanstående. Även om jag lite reflexmässigt brukar ge mig på Astrid. Men jag är högst medveten om hur saggigt och 90-talsartat det är.
Det är bara att göra en jämförelse:
hur edgy är mamma när hon dissar Sickan Carlsson?

Peter Barlach said...

Vilken mamma?

Anonymous said...

ja inte den vanliga brassemamman. Som för övrigt ÄLSKAR Hasse och Tage.När dom tvingas (vid 33 är man passé, vid 35 da kan man hälsa hem)ta sig till Sumpan för att dansa tango med en tant vill jag vara den tanten.
Tage - saknad, saknad.

Godiva said...

Alla kan ju inte tycka samma, gott så,

men att dissa personer genom att säga att de är "överskattade" tycker jag är fantasilöst och... mossigt!